Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Nevyhnutné
Google reCaptcha
Accept
Decline
Analytické
Google Analytics
Accept
Decline
Funkčné
JBCookies
Accept
Decline
Joomla
Accept
Decline
Záznam zo stretnutia ekonomických diplomatov s ministrom dopravy BG Danailom Papzovom

Dňa 13.marca 2013 sa minister dopravy BG Danail Papazov stretol s ekonomickými diplomatmi krajín, ktorých ZÚ sú v Sofii. Cieľom stretnutia bolo predstaviť priority a zámery rezortu v novom programovacom období.

ZÚ Sofia zasiela informáciu spolu s ministrovou prezentáciou relevantným slovenským profesným združeniam a spoločnostiam už pôsobiacim v BG v oblasti výstavby infraštruktúry. Táto prezentácia poskytne našim firmám predstavu o plánoch bulharského ministerstva dopravy pre rok 2014 s perspektívou pre celé programovacie obdobie 2014 – 2020. Všetky verejné tendre sú publikované na stránke Agentúry pre verejné obstarávanie www.aop.bg.

Prioritou vlády je stabilizácia bulharských štátnych železníc BDŽ a za týmto účelom ministerstvo spracovalo plán na ich reštrukturalizáciu a finančnú stabilizáciu na roky 2014 - 2023. Dlh BDŽ dosiahol v minulom roku 710 mil. BGN (1,9558 BGN = 1EUR) a súčasnej vláde sa ho podarilo znížiť na 620 mil. BGN. Stratu v hospodárení BDŽ znížili z 30 na 4,8 mil. BGN a BDŽ plánuje predaj neoperatívnych aktív spoločnosti v hodnote 17 mil. BGN. Celkovo chce znížiť zadlženie spoločnosti v roku 2014 o 110 mil. BGN. Vláda neopustila myšlienku privatizácie nákladnej dopravy BDŽ (naše cargo) po jej konsolidácii a reštrukturalizácii. Nákladná preprava len za posledný rok narástla o 40%. Na rozdiel od pomerne arogantného prístupu vlády GERBu predovšetkým k nemeckým veriteľom vláda P. Orešarského s nimi začala aktívny dialóg, čo zdá sa prináša prvé výsledky v oblasti reštrukturalizácie dlhu. Bolo zrealizované prvé štádiu reštrukturalizácie dlhu Národnej železničnej infraštruktúrnej spoločnosti.

ZÚ Sofia v tejto súvislosti mimoriadne oceňuje aktivity spoločnosti Reming Consult, ktorá už tretí rok pôsobí priamo na bulharskom trhu práve v oblasti projektovania železničnej infraštruktúry a dosiahla už mnohé zaujímavé úspechy v tendroch v tejto oblasti a v spolupráci so ZÚ pripravila niekoľko prezentácií slovenských spoločností v BG.

Podľa vyjadrenia ministra bol OP Doprava najúspešnejším operačným programom v BG v minulom programovacom období. Príjemcovia uhradili čiastky v objeme 57% rozpočtu programu (1,1 mld. EUR) a uznané výdavky, ktoré si nárokovali na preplatenie u EK dosiahli 825 miliónov EUR alebo 50,77% rozpočtu na spolufinancovanie EÚ v rámci tohto programu. Na 4. až 6. snímke svojej prezentácie minister predstavil projekty železničnej, cestnej, riečnej i námornej infraštruktúry ktoré sú v rámci OP doprava realizované. V nasledujúcich snímkach 6. až 8. predstavil infraštruktúrne projekty, ktoré BG plánuje realizovať v rámci programovacieho obdobia 2014 – 2020. Sú tu viaceré železničné projekty, niekoľko významných úsekov cestnej infraštruktúry, metro, prístavné terminály ako aj prepravné informačné systémy. Niektoré z týchto projektov sú európskeho významu, ako ukazuje snímka 9. V rámci diaľnice Struma by mal byť vybudovaný najdlhší tunel v EÚ s dĺžkou 15 km.

Na snímke 10. sú projekty, ktoré vláda plánuje zrealizovať prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva (PPP). Parlament nedávno síce zrušil zákon o PPP avšak minister zastáva názor, že tento len kládol prekážky realizácii takýchto projektov a ich uskutočneniu nič nebrámi zni v rámci platnej legislatívy. Na tomto zozname sú významné námorné prístavy, letiská i železničné stanice.

BG plánuje významne zefektívniť lodnú prepravu a modernizovať prístavnú infraštruktúru. Má záujem presunúť nákladné prístaviská mimo veľkých miest a podporiť tak rozvoj turistického ruchu v týchto oblastiach. Rovnako plánuje zefektívniť správu údajov o preprave, zariadeniach, budovách a termináloch v rámci GIS. Nechce však pri modernizácii infraštruktúry zabudnúť ani na otázky životného prostredia.

V oblasti leteckej prepravy BG plánuje modernizáciu leteckých kontrolných systémov, infraštruktúry, a skvalitnenie služieb a bezpečnostných štandardov.

V cestnej doprave sa chce vláda sústrediť na zvyšovanie profesionálnej kvalifikácie vodičov a efektívnu kontrolu, ktorá by mala obmedziť nečestnú konkurenciu a zvýšiť bezpečnosť a kvalitu služieb. V tejto súvislosti minister uviedol, že intenzívne rokujú s TR ohľadom stanovenia pravidiel nákladnej prepravy, aby predišli protestom a blokovaniu hraníc, akým sme boli svedkami v posledných rokoch niekoľkokrát. Dialóg s TR je údajne konštruktívny a dohoda by mala byť podpísaná v apríli. Minister uviedol, že BG uvažuje o elektronickom mýtnom systéme a on osobne túto myšlienku podporuje, avšak je zatiaľ len v rovine politickej diskusie.

Na otázku DE kolegu ohľadom pochybných tendrov a využitia skúseností EÚ pri ich príprave minister uviedol, že BG chce zmeniť politiku v tejto oblasti smerom ku kvalitatívnym parametrom avšak cena zostane najdôležitejším parametrom s váhou viac ako 50%. BG plánuje implementovať pravidlá EÚ pri tendroch a spolupracuje s viacerými konzultačnými firmami, avšak minister sa posťažoval, že často dostávajú úplne protirečivé odporúčania.

Tomáš Bičan

zástupca veľvyslanca a ekonomický diplomat Veľvyslanectvo SR v Sofii

Tel. +35929429216 Mobil: +359888304424 

ZSPS v skratke

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť ako organizácia zamestnávateľov.

Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom.

Kontakt

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska

Viedenská cesta 5
851 01 Bratislava
+421 903 434 038

Sekretariát
sekretariat@zsps.sk

Tlačové oddelenie
press@zsps.sk

www.zsps.sk

Prihlásenie

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Nevyhnutné
Google reCaptcha
Accept
Decline
Analytické
Google Analytics
Accept
Decline
Funkčné
JBCookies
Accept
Decline
Joomla
Accept
Decline