Vytlačiť

Dňa 13.marca 2013 sa minister dopravy BG Danail Papazov stretol s ekonomickými diplomatmi krajín, ktorých ZÚ sú v Sofii. Cieľom stretnutia bolo predstaviť priority a zámery rezortu v novom programovacom období.

ZÚ Sofia zasiela informáciu spolu s ministrovou prezentáciou relevantným slovenským profesným združeniam a spoločnostiam už pôsobiacim v BG v oblasti výstavby infraštruktúry. Táto prezentácia poskytne našim firmám predstavu o plánoch bulharského ministerstva dopravy pre rok 2014 s perspektívou pre celé programovacie obdobie 2014 – 2020. Všetky verejné tendre sú publikované na stránke Agentúry pre verejné obstarávanie www.aop.bg.

Prioritou vlády je stabilizácia bulharských štátnych železníc BDŽ a za týmto účelom ministerstvo spracovalo plán na ich reštrukturalizáciu a finančnú stabilizáciu na roky 2014 - 2023. Dlh BDŽ dosiahol v minulom roku 710 mil. BGN (1,9558 BGN = 1EUR) a súčasnej vláde sa ho podarilo znížiť na 620 mil. BGN. Stratu v hospodárení BDŽ znížili z 30 na 4,8 mil. BGN a BDŽ plánuje predaj neoperatívnych aktív spoločnosti v hodnote 17 mil. BGN. Celkovo chce znížiť zadlženie spoločnosti v roku 2014 o 110 mil. BGN. Vláda neopustila myšlienku privatizácie nákladnej dopravy BDŽ (naše cargo) po jej konsolidácii a reštrukturalizácii. Nákladná preprava len za posledný rok narástla o 40%. Na rozdiel od pomerne arogantného prístupu vlády GERBu predovšetkým k nemeckým veriteľom vláda P. Orešarského s nimi začala aktívny dialóg, čo zdá sa prináša prvé výsledky v oblasti reštrukturalizácie dlhu. Bolo zrealizované prvé štádiu reštrukturalizácie dlhu Národnej železničnej infraštruktúrnej spoločnosti.

ZÚ Sofia v tejto súvislosti mimoriadne oceňuje aktivity spoločnosti Reming Consult, ktorá už tretí rok pôsobí priamo na bulharskom trhu práve v oblasti projektovania železničnej infraštruktúry a dosiahla už mnohé zaujímavé úspechy v tendroch v tejto oblasti a v spolupráci so ZÚ pripravila niekoľko prezentácií slovenských spoločností v BG.

Podľa vyjadrenia ministra bol OP Doprava najúspešnejším operačným programom v BG v minulom programovacom období. Príjemcovia uhradili čiastky v objeme 57% rozpočtu programu (1,1 mld. EUR) a uznané výdavky, ktoré si nárokovali na preplatenie u EK dosiahli 825 miliónov EUR alebo 50,77% rozpočtu na spolufinancovanie EÚ v rámci tohto programu. Na 4. až 6. snímke svojej prezentácie minister predstavil projekty železničnej, cestnej, riečnej i námornej infraštruktúry ktoré sú v rámci OP doprava realizované. V nasledujúcich snímkach 6. až 8. predstavil infraštruktúrne projekty, ktoré BG plánuje realizovať v rámci programovacieho obdobia 2014 – 2020. Sú tu viaceré železničné projekty, niekoľko významných úsekov cestnej infraštruktúry, metro, prístavné terminály ako aj prepravné informačné systémy. Niektoré z týchto projektov sú európskeho významu, ako ukazuje snímka 9. V rámci diaľnice Struma by mal byť vybudovaný najdlhší tunel v EÚ s dĺžkou 15 km.

Na snímke 10. sú projekty, ktoré vláda plánuje zrealizovať prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva (PPP). Parlament nedávno síce zrušil zákon o PPP avšak minister zastáva názor, že tento len kládol prekážky realizácii takýchto projektov a ich uskutočneniu nič nebrámi zni v rámci platnej legislatívy. Na tomto zozname sú významné námorné prístavy, letiská i železničné stanice.

BG plánuje významne zefektívniť lodnú prepravu a modernizovať prístavnú infraštruktúru. Má záujem presunúť nákladné prístaviská mimo veľkých miest a podporiť tak rozvoj turistického ruchu v týchto oblastiach. Rovnako plánuje zefektívniť správu údajov o preprave, zariadeniach, budovách a termináloch v rámci GIS. Nechce však pri modernizácii infraštruktúry zabudnúť ani na otázky životného prostredia.

V oblasti leteckej prepravy BG plánuje modernizáciu leteckých kontrolných systémov, infraštruktúry, a skvalitnenie služieb a bezpečnostných štandardov.

V cestnej doprave sa chce vláda sústrediť na zvyšovanie profesionálnej kvalifikácie vodičov a efektívnu kontrolu, ktorá by mala obmedziť nečestnú konkurenciu a zvýšiť bezpečnosť a kvalitu služieb. V tejto súvislosti minister uviedol, že intenzívne rokujú s TR ohľadom stanovenia pravidiel nákladnej prepravy, aby predišli protestom a blokovaniu hraníc, akým sme boli svedkami v posledných rokoch niekoľkokrát. Dialóg s TR je údajne konštruktívny a dohoda by mala byť podpísaná v apríli. Minister uviedol, že BG uvažuje o elektronickom mýtnom systéme a on osobne túto myšlienku podporuje, avšak je zatiaľ len v rovine politickej diskusie.

Na otázku DE kolegu ohľadom pochybných tendrov a využitia skúseností EÚ pri ich príprave minister uviedol, že BG chce zmeniť politiku v tejto oblasti smerom ku kvalitatívnym parametrom avšak cena zostane najdôležitejším parametrom s váhou viac ako 50%. BG plánuje implementovať pravidlá EÚ pri tendroch a spolupracuje s viacerými konzultačnými firmami, avšak minister sa posťažoval, že často dostávajú úplne protirečivé odporúčania.

Tomáš Bičan

zástupca veľvyslanca a ekonomický diplomat Veľvyslanectvo SR v Sofii

Tel. +35929429216 Mobil: +359888304424