Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť v zmysle § 2 zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, ako organizácia zamestnávateľov. Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom. Združenie svoju činnosť vykonáva pod názvom Zväz stavebných podnikateľov Slovenska alebo pod skratkou ZSPS.
Zväz je samostatnou právnickou osobou s právnou subjektivitou, ktorá sa spravuje stanovami registrovanými v súlade s osobitnými právnymi predpismi.
Operatívnu prácu ZSPS zabezpečuje Sekretariát spolu s odbornými komisiami a sekciami.
Zväz pôsobí na území Slovenskej republiky. Zväz v záujme plnenia svojich cieľov nadväzuje spoluprácu s inými zväzmi a záujmovými združeniami a to tak na území Slovenskej republiky ako aj v zahraničí. Za týmto účelom môže vytvárať spoločné vrcholové orgány zamestnávateľov v Slovenskej republike.
V záujme zvyšovania úrovne, kvality a efektívnosti podnikania a zvyšovania prestíže a dobrého mena ZSPS a jeho členov, prijala členská základňa Etický kódex ZSPS s jeho zásadami odbornými, súťažnými, spolupráce a riešenia sporov prostredníctvom Zmierovacého súdu.
Cieľom Zväzu je vytvárať vhodné podnikateľské prostredie v oblasti stavebníctva podporujúce aktivity všetkých subjektov podnikajúcich v tejto oblasti.
Hlavnými úlohami Zväzu v zmysle 39. Valného zhromaždenia ZSPS, ktoré sa konalo dňa 6. novembra 2024 sú:
ZSPS sa bude v identifikovaných ťažiskových oblastiach podmieňujúcich stav a vývoj slovenského stavebníctva usilovať v spolupráci s odbornými/sociálnymi partnermi a v dialógu s vládou a štátnou správou usilovať o dosiahnutie nasledovných cieľov:
I. Celková ekonomická situácia v stavebníctve
- Vytvoriť vládnu entitu (ústredný orgán štátnej správy) s kompetenciou strategického rozvoja stavebných investícií v SR.
- Vytvoriť samostatnú sekciu stavebníctva na MD SR, prípadne MH SR, MIRRI SR (aj s ohľadom na 50% podiel verejného stavebníctva na stavebnej produkcii).
- Vrátiť podiel stavebníctva na 7,5% HDP s cieľom zvýšiť na 8,5% HDP, nutný predpoklad pre znižovanie investičného dlhu. Zabezpečiť pravidelný a predvídateľný prísun verejných zákaziek na stavebný trh.
- Na základe dát a ekonometrických modelov predikovať vývoj v stavebníctve, s cieľom predvídať očakávané zmeny cien ako aj očakávané vplyvy na stavebný sektor.
- Vypracovať a naprieč politickým spektrom odsúhlasiť a schváliť dlhodobo záväzný a predvídateľný plán výstavby nadnárodnej, národnej a regionálnej technickej a dopravnej infraštruktúry a postupovať podľa neho bez ohľadu na to, aké politické zoskupenie je práve pri moci a to minimálne na najbližších 10 rokov, a to formou záväzného uznesenia vlády; zároveň zabezpečiť financovanie na obdobie minimálne 10 rokov pre projekty uvedené v pláne výstavby.
- Asistovať pri implementácii ESG do stavebných projektov a stavebných firiem. Iniciovať zavedenie stimulov pre stavebné firmy, ktoré implementujú zelenú výstavbu a procesy pre redukciu svojej environmentálnej stopy.
II. Stavebná legislatíva a jej aplikácia v praxi
- Implementovať digitalizáciu povoľovacích procesov a integrované vzájomne prepojenia a súčinnosť dotknutých orgánov štátnej správy a verejnej správy a samospráv na báze procesov a podmienok definovaných Zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
- Podieľať sa aktívne na príprave všetkých zákonných a podzákonných predpisov súvisiacej so stavebnými predpismi a presadzovať ich objektívnu implementáciu do praxe.
- Pripravovať a iniciovať ďalšie legislatívne zmeny zamerané na podporu investícií do stavebníctva.
III. Nepredvídateľnosť a nekoncepčnosť výstavby u verejných investorov
- Vypracovať a naprieč politickým spektrom odsúhlasiť a schváliť dlhodobo záväzný a predvídateľný plán výstavby nadnárodnej, národnej a regionálnej technickej, dopravnej aj občianskej infraštruktúry a postupovať podľa neho bez ohľadu na to, aké politické zoskupenie je práve pri moci minimálne na najbližších 10 rokov, a to formou záväzného uznesenia vlády Zároveň zabezpečenie financovanie na obdobie minimálne 10 rokov pre projekty uvedené v pláne výstavby.
- Vypracovať zvláštne zmluvné podmienky pre stavby realizované z EÚ fondov pre jednotlivé segmenty zvlášť (NDS, SSC, ŽSR, MD SR) pod záštitou MD SR.
- Vypracovať metodické usmernenia (pod odbornou záštitou MD SR) pre claimovú agendu, metodiku BIM, triednik stavebných prác, pre stavby (realizované z EÚ zdrojov, ŠR, resp. iných zdrojov) pre jednotlivé segmenty zvlášť (dopravná infraštruktúra, ekologické stavby, občianska infraštruktúra) a významných klientov (NDS, SSC, ŽSR, MD SR).
- Kodifikovať a zaviesť do praxe verejného obstarávania (pri zadávaní a hodnotení) prvky metódy BEST VALUE, zeleného VO ako aj zavedenie do praxe spôsob verejného obstarávania inovácií.
- Zaviesť do praxe certifikáciu zhotoviteľov vyhradených stavieb
- Zaviesť povinnosť pre verejných obstarávateľov transparentne zverejňovať odôvodnenia prečo pri výbere bola uplatnená najnižšia cena ako jediné kritérium,.
- Posilniť odbornosť na odborných pozíciách štátnych investorských organizácií, do týchto organizácií vrátiť skutočných odborníkov s reálnou odbornou praxou v oblasti prípravy, výstavby a managementu konkrétneho druhu investícií.
IV. Nízka odbornosť verejného obstarávania stavebných prác a inovácií
- Zabezpečiť v súlade s odporúčaniami Európskej komisie profesionalizáciu verejného obstarávania kombináciou legislatívneho rámca a vzdelávania, a kontinuity počas striedania politických cyklov,
- Využitím prostriedkov z technickej pomoci pre verejné obstarávanie zaviesť do praxe spracovanie vzorových typových riešení opakujúcich sa stavebných verejných zákaziek (napr. verejných priestorov, detských ihrísk, cyklotrás a pod.) ako pomôcky pre verejných obstarávateľov ako správne postupovať.
- Zvýšiť metodickú činnosť ÚVO a propagovanie inovatívnych metód verejného obstarávania stavebných prác.
- Podporovať odbornú pripravenosť obstarávateľov, informovanosť a odbornú prípravu investorov, kontrolných orgánov a zlepšiť ich pripravenosť aj odvahu na implementáciu nových metód a metodík v oblasti obstarávania stavebných prác formou pravidelného vzdelávania pod záštitou ÚVO (napr. spôsob akreditácie).
V. Zaostávajúca digitalizácia verejnej správy a investičnej výstavby
- Pokračovať v digitalizácií povoľovania stavieb tak ako to nastavil nový zákon o výstavbe tzn. prijať legislatívny rámec a technické štandardy elektronickej projektovej dokumentácie, stavebného denníka a komunikácie medzi stavebníkom, projektantom, zhotoviteľom stavby a stavebným úradom. K tomu pripraviť plán implementácie, vrátane vybavenia HW a preškolenia veľkého počtu osôb.
- Zapojiť do spracovania implementácie BIM v SR aj profesijnú organizáciu (ZSPS) a zahájiť implementáciu na národnej úrovni.
- Implementovať schopnosti obstarávať nadlimitné zákazky v BIM v zmysle odporúčaní EÚ.
- Uvoľniť odpisovú politiku a zabezpečiť zmeny účtovných pravidiel pre DPH pri bytoch.
- Vykonať konkrétne legislatívne kroky na zlepšenie vymáhateľnosti nájomného vzťahu.
- Uskutočniť reformu podpory zo strany Štátneho fondu rozvoja bývania.
VI. Nedostatok kvalifikovaných pracovných síl
- Vytvoriť podmienky pre personálnu stabilitu na NDS, ŽSR, SSC a ďalších štátnych investorských organizáciách atď. - na základe výsledku konkurzu voľba vedúcich manažérov v NR SR na 7 rokov (ako ÚVO, stav. úrad).
- Realizovať zásadné zvýšenie odbornosti a expertízy na odborných pozíciách investorských organizácií o skutočných odborníkov: o
- s reálnou odbornou praxou v oblasti,
- najlepšie vrátiť tých, ktorí v minulosti dosahovali požadované výsledky.
- Nastaviť systém celoživotného vzdelávania s jeho prepojením na trh práce a jeho systémové (viaczdrojové) financovanie, a v ňom tak, aby si časť nákladov spojených s financovaním ďalšieho vzdelávania svojich zamestnancov mohli zamestnávatelia započítať oproti daňovej povinnosti z príjmu právnickej osoby.
- Optimalizovať sieť stredných škôl stavebného smeru v úzkej spolupráci so zamestnávateľmi v stavebníctve s cieľom zvýšiť kvalitu a podmienky vzdelávania.
- Spolupracovať pri budovaní a podporovať vznik Centier excelentnosti OVP v stavebníctve výberom z jestvujúcich SOŠ a zosúladiť ich s potrebami praxe v stavebníctve.
- Akcentovať podporu komplexne vybaveným nadpodnikovým Centrám odborného vzdelávania a prípravy v stavebníctve ako aj nadpodnikovým centrám v stavebníctve vrátane zavedenia celoživotného vzdelávania.
- Poveriť ZSPS koordinovaním aktivít vzdelávacích inštitúcií so zástupcami zamestnávateľov pri tvorbe jednotlivých osnov vzdelávacích programov v stavebníctve, aby sa stále tieto kurzy prispôsobovali potrebám trhu práce.
- Zintenzívniť aktivity zodpovedných ministerstiev pre zvyšovanie povedomia o štúdiu stavebníctva a o možnostiach uplatniteľnosti v stavebníctve.
- Propagovať nedostatkové profesie zo strany štátu ako aj nastavenie nástrojov na zatraktívnenie ich štúdia.
- Znovu spustiť pozastavený monitoring uplatnenia absolventov škôl v praxi a výsledky používať pre aktívne riadenie.
VII. Kompenzácie navýšených oprávnených nákladov zhotoviteľov na verejných stavbách
- Pripraviť cielené projekty pre podporu výrobkových, technologických a riadiacich inovácií v stavebníctve. Nastaviť systém celoživotného vzdelávania s jeho prepojením na trh práce a jeho systémové (viaczdrojové) financovanie.
- Zabezpečiť podporu slovenských subjektov: daňoví rezidenti na SVK, KUV daňový rezidenti na SVK, využívať index daňovej spoľahlivosti, regionálne zvýhodnenia a bonifikácie.
VIII. Obnova budov
Pôsobiť ako líder a koordinátor odborných aktivít smerujúcich k zvýšeniu tempa obnovy budov na Slovensku. ZSPS v spolupráci s odbornými združeniami (APES SK, SKGBC. BPB a štátnymi organizáciami (SIEA) a ministerstvami:
- pripraviť cielené projekty pre kombinované financovanie obnovy budov (finančné schémy),
- zvýšiť odbornosť riadiacich orgánov programu obnovy,
- rozšíriť odbornú spoluprácu pri stavebných a technologických opatreniach.
- aktivizovať vytvorenie "one stop shop" poradenskoého centra
IX. Inovácie v stavebníctve
- Aj v ďalšom období sa bude ZSPS aktívne zapájať do inovačných a rozvojových projektov v stavebníctve a súvisiacich oblastiach. Bude sa zapájať predovšetkým do medzinárodných projektov v rámci EU výziev a programoch HORIZON a LIFE.
- ZSPS bude požadovať po príslušných ministerstvách aby vypisovalo výzvy na inovácie a rozvoj tiež v stavebníctve a vytváralo predpoklady pre technologické a organizačné inovácie.