Vytlačiť

Alarmujúci prepad inžinierskych projektov značne zahmlieva vyhliadky stavebného sektora.

Inžinierske stavby, teda diaľnice, rýchlostné cesty, železnice, ale aj rozvody vodovodov, kanalizácie a energetická infraštruktúra tvoria najväčšiu položku v stavebnej produkcii. V minulom roku to bolo 35 percent celého objemu stavebných prác. Dopravné stavby majú v tomto segmente najväčšie zastúpenie, a preto negatívny vývoj v ňom významne vplýva na celkovú produkciu v stavebníctve. Objednávky na výstavbu a rekonštrukcie ciest či železníc pritom zadáva takmer výhradne štát.

Nový minister zdedil prázdnu skriňu

Inžinierska výstavba v roku 2020 zaznamenala významný prepad. V porovnaní s rokom 2019 bola vlani stavebná produkcia v segmente inžinierskych stavieb o štrnásť percent nižšia. Oproti roku 2015 je to dokonca štvrtinový prepad. Zlé výsledky však nie sú žiadnym prekvapením.

„Prepad stavebnej produkcie v segmente inžinierskych stavieb sa začal už vo februári 2019, čo bolo približne rok pred vypuknutím pandémie. Nie je teda možné pripísať tento prepad vplyvom koronakrízy,“ hovorí prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavol Kováčik. Stavebníci už vtedy upozorňovali, že exminister dopravy Árpád Érsek nevytvoril prostredie prajné rastu trhu. Ministerstvo nezvládlo prípravu dostatočného počtu infraštruktúrnych projektov na realizáciu, čoho výsledkom sú značné škody.

Celý článok nájdete na https://www.trend.sk/trend-archiv/statny-suplik-zamerov-ukazal-prazdne-dno-cestari-stagnovali