novostavba, Bratislava, Letisko M. R. Štefánika
Autor architektonického riešenia: Ing. Miroslav KubišProjektant architektonickej časti: PIO KERAMOPROJEKT, a. s.
Projektant stavebnej časti: Ing. Miroslav Kubiš
Hlavný zhotoviteľ: ZIPP Bratislava spol. s r. o. – oblasť Trenčín
Hlavný stavbyvedúci: Ing. Juraj Holubica
Stavebník: VIP Handling, a. s.
Dozorná činnosť: Ing. Ladislav Hoffmann
Investičné náklady bez DPH: 9,600 mil. €
Stavba hangáru, s triezvou tvarovou a konštrukčnou koncepciou, je v mnohých ohľadoch výnimočná a na Slovensku jediná svojho druhu.
Celkový návrh stavby musel striktne rešpektovať účel stavby, jednoduchosť konštrukčného a materiálového riešenia, extrémne krátku lehotu výstavby počas prevádzky letiska, limitovaný rozpočtový náklad, ochranné pásma vzletových a pristávacích rovín, zaťaženosť územia existujúcimi inžinierskymi sieťami.
Dimenzovanie tejto stavby bolo náročné z hľadiska pôdorysných a výškových rozmerov, poveternostných vplyvov, požiarnej ochrany, množstva predpisov a noriem z oblasti leteckého priemyslu, ale tiež z hľadiska zabezpečenia pohody pre pracovníkov, robiacich údržbu lietadiel.
Stavba svojim vzhľadom, funkčnosťou, eleganciou a komfortom interiéru prispeje k získaniu dôvery potenciálnych zákazníkov, vhodne zapadá do súboru stavieb Letiska a stane sa všeobecne prospešnou.
Hangár je halovou konštrukciou pôdorysných rozmerov 50,0 x 150,0 m. Jeho stabilitu zabezpečuje nosný systém prefabrikovaných železobetónových stĺpov votknutých cez pätky do pilót a sústava oceľových väzníkov strešnej konštrukcie – náročný statický výpočet samotnej oceľovej nosnej konštrukcie realizovaný na modeli so zavedenými reálnymi tuhosťami podporujúcej železobetónovej konštrukcie. Popri bežnom statickom výpočte, bol riešený aj dynamický výpočet pre určenie vlastných frekvencií a tvarov kmitania pri hmotách podľa mimoriadnej seizmickej kombinácie zaťaženia. Obalové konštrukcie - ľahký obvodový plášť s požiarnou odolnosťou 30 minút a strešný plášť z veľkorozponových prvkov systému DOMICO-Element a strešných svetlíkov, zabezpečujúcich počas dňa korektný pracovný priestor bez umelého osvetlenia. Priečny profil hangáru kopíruje hranice nevyhnutného pracovného priestoru nad limitným lietadlom počas jeho parkovania vo vnútri.
Podlaha hangáru - priemyselná, betónová, bezprašná so spádom do líniového žľabu. Systém žľabov je zaústený cez odlučovače ropných látok do dažďovej kanalizácie.
Každý z troch prevádzkových nadštandardne vybavených priestorov umožní vstup limitného lietadla B 737-900.
Neoddeliteľnou súčasťou prevádzky je vonkajšia betónová manipulačná plocha slúžiaca ako stojanka o rozlohe 9.200 m2 a postranné plochy pre parkovanie motorových vozidiel.