Vytlačiť

Hospodárske noviny | 8.3.2019 | Rubrika: Titulná strana | Strana: 1 | autor: Radovan Jankovič | Téma: Stavebné firmy

Precedens na diaľnici medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou podľa šéfa stavbárskeho združenia pocíti štátna kasa.

Bratislava - Diaľnica s tunelom Višňové sa môže zaradiť medzi najdrahšie slovenské cesty. Rozhodnutie vlády, že s aktuálnym konzorciom Salini Impregilo a Dúha ukončí zmluvu a stavbu dokončí nový staviteľ, môže diaľničný úsek predražiť o stámilióny eur. Presvedčený je o tom prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik. "Určite to už za 400 alebo 450 miliónov eur nepostavíme. Situácia sa od roku 2014, keď Národná diaľničná spoločnosť vysúťažila túto sumu, výrazne zmenila," zdôvodnil šéf stavbárov. Konečný účet za diaľnicu by sa podľa neho mohol pohybovať medzi 700 a 800 miliónmi eur. Za predražením treba hľadať dve príčiny - finančné nároky odchádzajúcich staviteľov a veľké riziká, ktoré na seba vezmú noví stavitelia. "Treba sa pripraviť na to, že nový zhotoviteľ pri nastavovaní ceny zohľadní prevzatie záruk po predchodcovi," povedal riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.
Ďalšou nášľapnou mínou na Višňovom je termín dokončenia. Kľúčovým míľnikom je rok 2023. Ak dovtedy Slovensko nebude mať diaľnicu hotovú, prepadnú nám eurofondy. A to znamená, že celú stavbu zafinancuje štát z vlastnej kasy. "Táto kauza má ešte širší rozmer - ohrozuje záväzok vlády hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom," vystríha Cenký. Ministerstvo dopravy je optimistické a tvrdí, že diaľnicu stíhame dokončiť podľa plánu. "Zhotoviteľ do troch mesiacov opustí stavenisko a my môžeme v najkratšom možnom termíne vypísať súťaž a čo najrýchlejšie začať stavať," uisťuje rezort. O rozostavanú diaľnicu zatiaľ otvorene prejavil záujem iba Váhostav. Šéf diaľničiarov však na Višňovom otvorene vyzdvihol firmu Skanska. Tá na otázky HN o prípadnej účasti v tendri do uzávierky nereagovala.
Viac na strane 9, Cena...