Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Nevyhnutné
Google reCaptcha
Accept
Decline
Analytické
Google Analytics
Accept
Decline
Funkčné
JBCookies
Accept
Decline
Joomla
Accept
Decline
Diaľnice budú viac meškať, z NDS odišli kľúčoví ľudia

Denník N | 1.6.2017 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 5 | autor: DANIELA KRAJANOVÁ | Téma: Doprastav

Problém oneskorenia diaľničných stavieb na Slovensku nie je v peniazoch, meškajú preto, lebo politika rozvrátila aj stredný manažment Národnej diaľničnej spoločnosti

Za hlavný problém pomalej výstavby diaľnic u nás sa považujú peniaze, v praxi však má štát na ne viac peňazí, ako dokáže minúť. Môže to znieť neuveriteľne, ale Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mešká už pri projekcii, preto neskoro vyhlasuje tendre na jednotlivé úseky.

Stavba všetkých diaľnic na Slovensku je preto oproti sľubom po termínoch aj pri poklepávaní základného kameňa. Aktuálny príklad je z Prešova, kde sa základný kameň obchvatu poklepkával rok po ukončení tendra, ale stavať sa aj tak nemôže, lebo nemá všetky povolenia. NDS má problémy aj pri súťažiach na dozor. V lepšom prípade tak robia na začiatku dozor jej zamestnanci.

Tento chaos spôsobuje aj predĺženie času stavby a slabú pozíciu štátu pri sporoch so stavbármi o tom, kto môže za meškanie a dodatočné náklady.

VÝMENY SPOMAĽUJÚ STAVBY

Naposledy mala NDS málo peňazí niekedy na konci minulého storočia. Najmenej desať rokov nebol ani jeden pripravený diaľničný projekt stopnutý, lebo ho niet z čoho zaplatiť.

S príchodom novej vlády sa tento paradox prehĺbil. Kým sa debatuje o výnimke zo zákona o dlhovej brzde, pre výmeny manažérov sa spomaľujú všetky fázy prípravy stavieb.

Firmy sa obávajú, že čoskoro nebudú mať dosť práce. "Pokiaľ bolo v minulosti pripravovaných paralelne niekoľko desiatok projektov, dnes sú to jednotky, pretože NDS znížila schopnosť prípravy," povedal Pavol Kováčik, šéf zväzu stavebných podnikateľov, ktorého členom sú aj veľké firmy vrátane Váhostavu či Doprastavu.

"Financie rozhodne nie sú obmedzujúce, je to len zásterka. Stavby nie sú pripravené," povedal analytik INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík.

"Je tam atmosféra nedôvery, utlmená komunikácia, žiadna iniciatíva, demotivácia," vyratúva bývalý investičný šéf NDS Juraj Čermák z čias prvej vlády Roberta Fica, čo sa obvykle deje v NDS pri kľúčových personálnych výmenách.

Z pohľadu štátu sú zmeny v NDS rizikom aj pre možnosť, že stavbári vycítia odbornú prevahu nad tímom NDS. Dostali by sa tak do lepšej vyjednávacej pozície, keď pôjde o dodatky k stavbám, na ktorých sa už pracuje. "Samozrejme, tí ľudia, ktorí sa v brandži pohybujú, to vedia. To sa rozšíri rýchlo," hovorí odborníčka na trh práce zo spoločnosti Trexima Lucia Dítětová o politických nomináciách.

ŠTYRIA RIADITELIA

Pri zmene vlád je zvykom v štátnych firmách meniť nielen predstavenstvo, ale aj najvyšší výkonný manažment firiem. NDS však vlani zažila extrém. Politici najprv po voľbách vyprevadili šéfmanažéra Smeru Milana Gajdoša, ktorého nahradil Róbert Auxt (nominant Siete). Auxt však v NDS po pár mesiacoch skončil tiež, pretože ministerstvo dopravy formálne spadlo pod Most-Híd. Do NDS poslala po ministrovi aj nového šéfa NDS Juraja Valenta.

Aj on rozprával o plánoch diaľnic, ako by mal byť riaditeľom dlhšie ako do zimy, keď sa formálne konkurzom vybral štvrtý šéf za viac než rok Ján Ďurišin.

Na porovnanie, podľa prieskumu Profesie majú pozície topmanažérov, teda riaditeľov a členov orgánov firiem na Slovensku, najnižšiu fluktuáciu - menej ako desať percent.

Keď privátne firmy menia najvyššieho šéfa, je to väčšinou z popudu materskej firmy, často ide o vopred nastavenú rotáciu a zmene predchádza dlhodobá príprava. "Väčšinou prichádza iba nový hlavný predstaviteľ, ale zostáva zachovaná štruktúra odborníkov, ktorí fungovali v korporácii," hovorí Dítětová. V NDS však neboli ušetrené ani nižšie úrovne.

MENIA SA PORADCOVIA AJ STAVEBNÍ ODBORNÍCI

Čermák spomína, že po príchode do NDS ľuďom oznámil, že hlbšie čistky sa nechystajú a všetkým dal pol roka na to, aby sa predviedli. Vedel, že ak stratí odborníkov, mal by problém.

"Nevyznám sa vo všetkom, a potrebujem dobrých ľudí, lebo na tom strednom manažmente niekedy viac záleží ako ona vrcholovom, keď chcete podať výkon," vysvetľuje Čermák.

Dnes však pozná ľudí, ktorí roky pracovali na odborných útvaroch NDS, no po výmenách z posledného roka by ste ich už vo firme nenašli.

Najnovší šéf NDS podobne ako jeho predchodcovia prispel tiež do štruktúry NDS ľuďmi, ktorým dôveruje. Má štyroch poradcov. K tomu treba prirátať mocenskú dohodu koalície: investičný riaditeľ Ladislav Dudáš je neoficiálnym nominantom tímu Andreja Hrnčiara a nový finančný riaditeľ Ľubomír Belfi má blízko k podnikateľovi Ivanovi Kmotríkovi a SNS.

V roku 2016 odišla z NDS približne desatina ľudí. V roku 2016 však bolo odchodov o polovicu viac ako rok predtým a v prvom štvrťroku tohto roka tento trend pokračoval. Firma tvrdí, že nerobili zmeny na kľúčových odborných pozíciách. "V roku 2017 prestalo v NDS pracovať 5 dlhoročných riadiacich zamestnancov, z toho jeden odišiel na vlastnú žiadosť," píše NDS. Celkovo evidujú v podniku 162 postov vedúcich zamestnancov, fluktuácia bola minulý rok 8,6 percenta.

ODBORNOSŤ SA VYTRATILA

Auxt ako nominant Siete sa o personálnych problémoch štátnej firmy rozhovoril po tom, čo ho z podniku vyhodili nominanti Mosta. "Bol to veľký problém pri strediskách údržby a správy diaľnic. Párkrát som dostal na stôl,cévéčko', ktoré bolo na takej úrovni, že by som sa pod to nepodpísal. Tým, že Sieť mala iba jedno ministerstvo, ktoré nebolo ani celé jej, tak veľa ľudí, ktorí boli aktívni v strane, sa prirodzene začalo tlačiť do NDS," povedal Auxt.

Jeho nástupca Juraj Valent priznal vysoké odmeny šéfke personálneho útvaru. Ján Ďurišin ju vyhodil, no odstupné sa jej počítalo z platov zvýšených o odmeny. Keď hrozila blamáž, Érsek dal týmto manažérom žltú kartu.

Aj Ďurišin je k personálnej politike iných riaditeľov kritický. V periodiku diaľničiarov "Výtlk" vyčíta predchodcom dramatické personálne zmeny, po ktorých našiel pred zimnou sezónou prázdne sklady cestnej soli. "Odbornosť ako taká sa vytratila, tí, čo vedeli, tu už dnes nepracujú a do odbornosti sa vmiešala politika," hovorí.

AJ NA NIŽŠÍCH POSTOCH

Pohľad do newslettra, ktorý rozosiela zamestnancom NDS, naznačuje, že ani s Ďurišinom sa zmeny vo firme neskončili. Ďalej prebiehajú aj na pozíciách s prívlastkami "strategický, špecialista či odborný referent". Ide o koniec pracovných pomerov, nové pracovné pomery či presun v rámci firmy.

Vidieť ich na právnom oddelení, úseku verejného obstarávania, ale aj kľúčovom investičnom úseku či exponovanom útvare, ktorý má za úlohu vykupovať pozemky pod obchvat Bratislavy. "Najnižšia funkcia je referent či špecialista, potom je vedúci oddelenia, takže keď vymenia riaditeľov a vedúceho odboru, tak ostatní v tichosti čakajú," vysvetľuje Čermák vzťahy v NDS.

Vraví, že so zmenou politickej klímy občas prichádza zmena iba na riaditeľských stoličkách, no inokedy "povyhadzujú aj vedúcich odborov" a umiestnia na ich pozície politicky lojálnych zamestnancov. Títo ľudia sa potom dlho iba učia.

Odbornosť ako taká sa vytratila, tí, čo vedeli, tu už dnes nepracujú a do odbornosti sa vmiešala politika. Ján Ďurišin, šéf NDS, v časopise Výtlk

ZSPS v skratke

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť ako organizácia zamestnávateľov.

Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom.

Kontakt

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska

Viedenská cesta 5
851 01 Bratislava
+421 903 434 038

Sekretariát
sekretariat@zsps.sk

Tlačové oddelenie
press@zsps.sk

www.zsps.sk

Prihlásenie

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Nevyhnutné
Google reCaptcha
Accept
Decline
Analytické
Google Analytics
Accept
Decline
Funkčné
JBCookies
Accept
Decline
Joomla
Accept
Decline